بهترین بازیهای اکشن برای کامپیوتر
Alice Madness Returns The Complete Collection-PROPHET
اطلاعات مهم بازی
– نسخهٔ بازی: نسخهٔ کامل و آپدیتشده - حاوی تمامی بستههای الحاقی (DLCs) و آپدیتها
– کرکشده توسط: گروه معتبر PROPHET
– ژانر بازی: اکشن، ماجراجویی، تلاش برای بقا، سهبُعدی | Action, Adventure, Survival, 3D
– امتیاز بازی، براساس نقد و بررسی و امتیازدِهی سایت معتبر GameSpot از مجموع ۱۰ امتیاز: ۷
– امتیاز بازی، براساس نقد و بررسی و امتیازدِهی سایت معتبر Metacritic از مجموع ۱۰۰ امتیاز: ۷۵
– ردهبندی سِنّی رسمی و معتبر ESRB: گروه سِنّی M » از ۱۷ سال به بالا
– ردهبندی سِنّی رسمی و معتبر ESRA (اِسرا: بنیاد ملی بازیهای رایانهای): از ۱۸ سال به بالا
نقد و بررسی بازی
نمای کلی
بازی «آلیس: بازگشت جنون» به نوعی نمیتواند با سلیقۀ همگان جور باشد و به نوعی دیگر میتواند تمام سلایق را پوشش دهد! چرا که گیمر را به دنیایی سراسر فانتزی، پیچیده و نامتعارف میبرد. در بین مراحل فراوان بازی، مینیگیمهایی گنجانده شدهاند که لذت و نوستالژی بازیهای سادۀ قدیمی را برایمان زنده میکنند... ولی درونمایهٔ این بازیِ به ظاهر ساده، فراتر از این تعاریف است. بازی «آلیس: بازگشت جنون» روایتگر نسلیست که به یکباره از کودکی به جوانی و بزرگسالی گام نهادهاند؛ روایتی بسیار خاص از خوشبختی رنگینی که جایش را به کابوس و سیاهی داده و اینگونه مینمایاند که برای بازگشت به دورانِ خوب گذشته (و یا حتی دورانی بهتر از آن) باید بسیار خطر کرد و گاهی با همان چیزها و کسانی جنگید که شاید روزگاری جزئی از خوبیهای زندگی بودهاند.
داستان
این بازی در دنبالۀ نسخهٔ پیشین خود – که سالها پیش منتشر گردید – ارائه شده است؛ منتها این نسخه علاوه بر مستقل بودن، یک بازی بسیار خاصتر و مرغوبتر است و داستانی بس شگرف و پیچیده را روایت میکند. آلیس، شخصیت خوب و خوشبخت داستان زیبا و مشهور «آلیس در سرزمین عجایب» اثر جاودان «لوئیس کارول» در دنیای عجیب این بازی دیوانه شده است! او که خود را مسئول مرگ والدینش در حادثهٔ آتشسوزی خانهٔ محل سکونتشان میداند و از فشارهای روانی و کابوسهای این فاجعه رنج میبرد، اینک در بیمارستان روانی بهسر میبرد و سعی میکند به کمک پزشک معالجش، تمامی خاطرات عذابآور خودش را فراموش کند. اما بعد از گذشت چندین سال، آلیس چاره را در کار دیگری میبیند: بازگشت به سرزمین عجایب و جمعآوری و بهبود خاطرات گذشته؛ ولی سرزمین عجایب دیگر به آن زیبایی و لطافت گذشته نیست... بلکه سرزمینیست سرشار از سیاهی و دشمنانی که سابقاً از بهترین دوستان آلیس بودهاند.
گیمپلی
این بازی از شش چپتر طولانی تشکیل شده که هرکدام تنوع و جذابیت خاص خودشان را دارند. گرچه آلیس یک بازی نسبتاً طولانی محسوب میشود، ولی برای بازیکنندهاش – صرف نظر از یکنواختیهایی که به مرور در هر نوع گیمی طبیعی است – یک هیجان و لذت مداوم است. تمامی مراحل و صحنههای بازی به همراه اشیاء و کاراکترهایش، کاملاً فانتزی طراحی شدهاند؛ چیزی که مشخصه و تِم اصلی ماجراهای آلیس میباشد. فانتزیها اگرچه تا بیشترین حد ممکن غیرمتعارف طراحی شدهاند، اما تأثیر شگرفی بر روی مخاطب میگذارند. از نبرد با یک قوریِ غولپیکر چشمدار! که به آلیس چای داغ پرتاب میکند تا کاراکترها و غولهایی که فانتزی محض هستند، اما جذابند و تاثیرگذار؛ حتی اسلحههای آلیس (غیر از چاقویی که ساده ترین سلاح آلیس است) عجیب و فانتزیاند: یک آسیاب دستی فلفل یا همان فلفلساب به نام Pepper Grinder که مانند یک تفنگ عمل میکند، یک چوبدستیِ کلهاسبی به نام Hobby Horse که ضربات بسیار شدیدی را میتوان با آن وارد کرد و یک قوریِ توپانداز به نام Teapot Cannon که به دشمن مایعی گلولهای و مهلک پرتاب میکند. تمامی سلاحهایِ شلیکیِ آلیس، براساس میزان آیتمهای امتیازیای که بهدست میآورید، قابل ارتقا نیز هستند. دشمنان از هوش مصنوعی نسبتاً بالایی برخوردارند و روند بازی را ویژه و سخت میکنند. بازی سرشار است از سکوهای ثابت و متحرک معلق در هوا (مرئی و نامرئی)، فنرهای پرتابکننده، کوچک و بزرگ شدنهای آلیس (که برای پیشبُرد بازی الزامی هستند)، انواع معماهای، چالشها و غیره و غیره .
گرافیک
گرچه بازی از گرافیک خیلی قویای برخوردار نیست ولی طراحی مراحل، اشیاء و کاراکترها به قدری چشمنواز و حرفهای صورت پذیرفته که کمتر گیمری این بازی را با سایر بازیهایی که گرافیک بسیار بالا و آنچنانی دارند مقایسه میکند. بهطورکلی گرافیک، مناظر و عناصر خاص بازی طوری طراحی شدهاند که گیمران بهطور مستمر از تماشای روند رو به جلوی گیم و نمایش صحنههای جدید لذت ببرند. شما اگر گرافیک این بازی را با بازیهای مشابهِ بهاصطلاح "امروزی" مقایسه کنید، درمییابید که درواقع گرافیک آن از بسیاری از انبوه بازیهای جدید، بهتر و چشمنوازتر هم هست! در یک کلام میتوان گفت که فعلاً تاریخ مصرف گرافیک بازی Alice: Madness Returns به اتمام نرسیده است و همچنان میتوان به اندازهٔ کافی از گرافیک و تصاویر آن لذت برد.
موسیقی
یکی از ارزشهای مهم این بازی، داستان خوب و پختهاش همچنین موسیقی تحسین برانگیزش میباشد که با داستان بهخوبی عجین شده است. سازندهٔ موسیقی متن بازی، آهنگسازی خلاق بهنام Chris Vrenna است که یکی از بهترین آهنگسازان دنیا محسوب میشود. این موسیقیدان برجسته، برندهٔ جوایز معتبر بسیاری گردیده و علاوه بر آهنگساز بودن، شاعر و مهندس و برنامهنویس نیز هست. موسیقی اصلی بازی (قابل شنیدن در منوی بازی)، یک قطعهٔ بسیار زیباست که با ساز ویولنسل (به صورت سُلو) نواخته شده و ریتمی ملودیک و بهیادماندنی دارد. موسیقی و کاراکتر آلیس، تنها زیباییهایی هستند که در دنیای این بازی وجود دارند.
نتیجهگیری
آلیس دیگر کودک نیست، بلکه در حالی پا به دوران جوانی گذاشته که جنون سرتاسر دنیای پیرامون او را فراگرفته؛ پس این بازی، نه فقط به خاطر سطح بالای آن بلکه به دلیل اختصاص آن به سن جوانی برای سنین ۱۷ سال به بالا مسلماً متناسبتر خواهد بود.
همانگونه که اشاره شد، برترین ویژگی بازی Alice: Madness Returns داستان قوی و خلاقانهٔ آن است. داستانی که کمک فراوانی به تطابق هیجانهای بازی با حس روایتش بر گیمر دارد. مجموعه ویژگیها و مرغوبیتهای این بازی گیمر را مجاب میکند که بازی آلیس: بازگشت جنون را تا انتهایش پیش ببرد و تمامی نواقص فنی و غیرفنیاش را به جان بخرد.
(نقد و بررسی از کارشناس بخش بازی سافتگذر: محمد زویداوی)