ژانر: اکشن - اول شخص منتشرکننده : Activision . تاریخ عرضه : 8 نوامبر 2011 . رده بندی اسرا برای گروههای سِنّی : 18+ ( به شرط ویرایش ) . رده بندی ESRB برای گروههای سِنّی : 17+ . ویژگیهای بازی : یکی از ده بازی برتر دنیا در چند سالهی اخیر . درگیری در جنگهایی همانند جنگهای واقعی . گرافیک خیرهکننده و جزییات فراوان ، محیطی همانند دنیای واقعی . و بازی در نقش کاپیتان پرایس خاطرهانگیز . نقد و بررسی بازی Call of Duty: Modern Warfare 3 نیمنگاه : این بازی دنباله رَوی و تداوم هیجانِ رَوَندی است که کمتر گیمری به آن وفادار نیست. اکثر گیمرها، اهمیت چندانی به مسایل حاشیه ای یک بازی مانند اختلافات کمپانی و سازندگان یک گیم نمی دهند و شاید هیچگاه متوجهشان هم نشوند، حتی اگر گیم فوق العاده مشهور و محبوبی مانند همین بازی باشد. یک گیمر، بیشتر به لذت بردن از بازی محبوب خود فکر می کند ولی نواقص و قوت هایش را گرچه شاید نه بصورت تخصصی، شخصاً متوجه می شود و بازتاب می دهد و تاثیر این بازتاب در کلیۀ روند های یک بازی چه فروش چه وجۀ عمومی، انکار ناپذیر است. ندای وظیفه : میدان جنگ نوین 3 از سری بازی های اول شخص اکشن است که با تمام مسایل حاشیه ای و شایعات فراوانی که از دیرباز با آن درگیر بوده ، از نسخۀ اول تا همین نسخۀ پیش رو، توانسته بازی شماره یک و دوست داشتنی کسانی باشد که جمعیت غالب دوستداران بازی های کنسولی و کامپیوتری در سراسر جهان تشکیل می دهند . ضعف و ایراد همیشه در یک بازی کامپیوتری بوده و هست ، اما کمتر بازی ای قدرت این را داشته که با محبوبیت و جذابیت خود ، به راحتی موانع پیش روی خود را از میان بردارد و خود را همیشه در رتبه های نخست باقی بگذارد . از دید فنّی : ندای وظیفه : میدان جنگ نوین 3 همانند گذشته از لحاظ فنی قوی و تاثیر گذارد وارد شد . این بار تمرکز جنگ ها در شهرهایی مثل پاریس، نیویورک ، لندن ، سومالی و در قسمت های مختلفی از روسیه و اروپای شرقی می باشد . بازی با شروعی دوست داشتنی گیمر را بعد از یک سال وقفه و انتظار ، به نقطۀ پایان شمارهی قبل ، که حالا نقطۀ شروع است ، وصل می کند که حس هیجان خوبی به گیمر منتقل می کند . کاراکتر جدیدی که کنترل اول شخص آن به عهدۀ گیمر است ، Yuri نام دارد . داستان و روند بازی : داستان بازی افت نکرده ، فقط می توان گفت که سیر رواییِ قابل ملاحظه ای نداشته است . اما با غافلگیری های جالب و گاه تراژیکی همراه است ، مانند کشته شدن کاراکترهای مهمی که گیمر دیگر با آنها ارتباط حسی برقرار کرده ، یا کشته شدن John Soap Mac tavish که مدتها تحت کنترل گیمر بود و کاراکترهای متعدد دیگر . درمورد اسلحه ها اینکه بعضی از سلاح ها نسبتاً آپدیت شده اند ولی متاسفانه حس جدیدی را منتقل نمی کنند . با وجود تکرار روندهای مختلف بازی از جمله مراحل ، تعقیبهای اجباری ، عملیات و پیشرَوی های مخفی ، نحوۀ کشتار و بکارگیری اسلحه ها ، ولی باز هم جذابیت های عملیاتی بسیار و همچنین فضاها و لوکیشن های جدید و چشم نوازی ارائه می شود . به عنوان مثال ، لوکیشن هواپیمایی که وسیلۀ انتقال رئیس جمهور روسیه به همراه دخترش است . رئیس جمهوری که برخلاف هموطنش ولادیمیر ماکاروف تفکری صلح طلب دارد و در همان لوکیشن هواپیما به شکل غافلگیرانه ای مورد تهاجم او قرار می گیرد که این تهاجم ، نبردی هیجان انگیز و زیبا را می آفریند . گیمر در قالب بادی گارد رئیس جمهور به دفاع از او و دخترش می پردازد که در نهایت و در یک شوک زیبا وحرفه ای ، بادی گارد به طرز غافلگیرکننده ای و در حالی که تصور می شود خطر تهاجم به کلی دفع شده ، توسط ماکاروفی که برای اولین بار در این نسخه ظاهر می شود کشته شده و رئیس جمهور روسیه و همچنین دخترش ربوده می شوند . همچنین صحنۀ سقوط برج ایفل در لوکیشن نبرد پاریس دیدنیست . یکی از جذابیت های مهم این نسخه که در مرحلۀ پایانی اضافه شده، بازی با کاراکتر کاپیتان پرایسِ محبوب است و این بار ، بازی با خود پرایس پایان می یابد . " Vladimir Makarov " ، شخصیت منفی بازی که به عنوان جانشین Imran Zakhaev ، شخصیت منفی نسخۀ اول معرفی شد و مورد تعقیب گروه فوق حرفه ایِ Task Force 141 تحت فرماندهی کاپیتان پرایس بود ، این بار توسط خود پرایس تحت کنترل گیمر ، به شکلی جالب و غافلگیر کننده کشته می شود و بازی خاتمه می یابد ، خاتمه ای که با وجود سادگی ، بسیار زیبا و تاثیر گذار است : کاپیتان پرایس خسته و زخمی بعد از کشتن ماکاروف ، و غمگین از کشته شدن همرزمان تحت فرماندهی اش البته ازدید خود گیمر ، سیگار برگ معروف خود را با فندک کم رمق خود روشن می کند و بر لب می گذارد . سیگار برگ کاپیتان پرایس ، اینبار بر لب بازی کننده است! این ایده با اینکه در نوع خود فوق العاده است ولی مورد تایید کارشناسان روان شناسی تربیتی نیست . و شاید همین صحنه و صحنهای دیگر از بازی ، یعنی اعدام ماکاروف است که به خاطر نکات منفی روانشناختی و تربیتی ، باعث شده تا اسرا ، برای جواز انتشار این بازی ، شرط ویرایش قرار دهد . جدا از اینکه ندای وظیفه کلّاً متناسب سنین بالای 18 است . گرافیک : موتور گرافیکی بازی همان موتور گرافیکیِ Infinity Wards IW است که با وجود سازگاری و روانی قابل قبول خود بر روی سیستم های رایج ، نسبت به نسخۀ قبلی بهبود پیدا کرده و ضعف های متعددی را پوشانده است . بازی مانند سری های قبل ، از سیستم اجرای گرافیکی 60 فریمی بهره می برد که نسبت به نوع تحرک و هیجان بازی بسیار مناسب است و نیازی به تغییر نداشته است . نورپردازی ها تصحیح شده است ، شلیک به شیشه ها در وهلۀ اول تَرَک و بعد شکستگی کامل را ایجاد می کنند . تاثیر شلیک ها نسبت به فواصل نقاط شلیک و عقب راندن دشمنان محسوس است ولی ایراد های بزرگی هم دارد که نمی توان به راحتی از کنارشان گذشت . در طراحی کاراکتر ها که از لحاظ بصری در بازی حیاتی اند ، بیش از حد تنبلی و اهمال صورت گرفته است . مرسوم نیست که روی طراحیِ متنوع تک تک یا تعداد خیلی زیادی از کاراکتر های سیاهی لشکری کار کرد ، ولی در مورد سری میدان جنگ نوین 3 با وجود وجهۀ کم نظیرش ، این مورد یک سهل انگاری محسوب می شود که عادی ترین گیمر ها را دچار حسی ناخوشایند می کند . در یک جمعیت ، کاراکتر هایی که شخصیت ظاهریِ مستقلی دارند ، به زحمت سه یا چهار نفرند و مابقی ، در جای جای صحنه کپی شده اند ، حتی حالت هایشان . به عنوان مثال در یکی از لوکیشن ها، از مرد سیاه پوستی که نشسته و سر خود را با دو دستش گرفته ، همانجا با فاصله های بسیار کم و در میدان دید ، به تعداد زیاد وجود دارد . این نشان می دهد که استودیوی بازیسازی Infinity Ward برای طراحیِ متنوع کاراکترهای مورد نیاز گیم تلاش زیادی نمی کند و کاراکترهایش جدا از یونیفرم ها و ماسک های متحد الشکل ، تنوع چندانی ندارند تا بتوانند به حس بازی رونق ببخشند . صداگذاری : صداگذاری مانند گذشته در حد عالی است ، و حتی تقویت نیز شده است . بهره گیری از افکت های واقعی شلیک گلوله و انفجار باعث ایجاد حس بهتر میدان جنگ و کارزار در گیمر می شود . موسیقی نیز بسیار عالی ظاهر شده است چه از لحاظ آهنگسازی و چه صداگذاری موسیقی ، به طوری که موسیقی هوشمندانه و حرفهای با توجه به حس گیمر بالا و پایین می شود . کمپانی Activition و استودیوی بازی سازی Infinity Ward در این بازی برخلاف نسخه های پیشین که از موسیقی زیبای هانس زیمر - که خالق شاهکار موسیقاییِ معروفی مانند موسیقی فیلم (( گلادیاتور)) است - بهره می بُرد ، اینبار از آهنگسازی برایان تایلر - آهنگساز فیلم های بزرگی مانند ((کنستانتین)) و ((سریع و خشن)) - استفاده نموده است که در این تجربۀ آهنگسازی خود انصافاً موفق بوده. نتیجه : نکتۀ جالب این موارد این است که گیم پلی این بازی از این ضعفها تاثیر بد زیادی نپذیرفته است و همچنان می توان به وقوع همان حسی اعتماد کرد که در ابتدای بحث به آن اشاره شد : ((لذت بردن از بازی)) . چیزی که یک گیمر چه از نوع عادی و چه غیرعادی(!) از یک گیم خوب انتظار دارد و تا حدی پیش می رود که یک گیم را فرای هرگونه ضعف ، یک گیم " استثنایی " معرفی میکند . چرا که حسی را که با آن تجربه کرده ، کم نظیر و شاید به نوعی بی نظیر باشد . بنابر همین حقیقت ، ندای وظیفه : میدان جنگ نوین 3 ، یک استثناست ، یک نوستالژی که در این ژانر از بازی های کامپیوتری ، نوآور و پیشروست و گیمر خود را ، فارغ از مباحث حاشیه ای و فنی ، تا هر نسخه ای که ارائه شود با خود همراه می کند . ( نقد و بررسی از کارشناس بخش بازی محمد زویداوی ) نکات بازی : 1- بعد از باز کردن فایلهای فشرده بازی ، فایل ISO موجود در دی وی دی اول را رایت کنید و یا آن را درون یک درایو مجازی Mount نمایید . 2- فایل نصب را اجرا کنید و محل مورد نظر برای نصب را معرفی کنید . هنگامی که به دی وی دی دوم احتیاج پیدا کردید ، آن را نیز Mount کنید و یا رایت شده آن را درون دستگاه قرار دهید . 3- بعد از اتمام نصب ، محتویات پوشه کرک - موجود در دی وی دوم و یا قرار داده شده در سایت - را در محلی که بازی نصب شده کپی کنید . تمامی فایلهای موجود در کرک را جایگزین فایلهای قبلی موجود در پوشه ها کنید . 4- از بازی لذت ببرید و نظر دادن به آن را فراموش نکنید . حداقل نیازمندیهای سیستم : CPU : Intel Core 2 Duo E6600 or AMD Phenom X3 8750 processor or better RAM : 2 GB HDD : 16 GB free disk space Graphics : 256 MB card with shader model 3 Sound Card : DirectX 9 Compatible DirectX : Version 9.0c Supported Graphics Cards : NVIDIA GeForce 8600GT / ATI Radeon X1950 or better