بخش اول از مجموعه فیلم های آموزشی ساخت بازی مسابقه ای دوبُعدی کمپانی Digital Tutors ، اطلاعات اولیه ساخت بازی مسابقه ای را پوشش داده است. در این آموزش تصویری خواهیم آموخت که چگونه با وارد کردن فایل های مورد نیاز و ضروری، پروژه ها را راه اندازی کرده و فرایند نمونه سازی را به پیش ببریم. سپس نحوه ایجاد و قرارگیری مسیر پیش سازى شده و طریقه استفاده از آن برای ایجاد مسیر مسابقه ای ساده را فرا می گیریم. پس از ساخته شدن مسیر، وارد مباحث مهم Player prefab و Scripting شده و همچنین با ورود به مباحث مهم و حیاتی مربوط به حرکت و انیمیشن، روند آموزش را ادامه می دهیم.
محتوای آموزش:
1- مقدمه ای بر نحوه شروع به کار و اقدامات اولیه راه اندازی پروژه ساخت بازی Racing
2- طراحی و ایجاد مسیر مسابقه
3- اضافه کردن جزئیات مسیر مسابقه
4- افزودن Player پیش ساخته
5- موارد مربوط به حرکت (Scripting)
6- موارد مربوط به بالا بردن شدت حرکت و افزودن سرعت
7- موارد مهم و کاربردی انیمیشن ها در بازی
موضوع: ساخت بازی دوبُعدی
سطح: مقدماتی
مدت زمان آموزش: 2 ساعت و 10 دقیقه – 14 ویدئوی آموزشی
مدرس: Joshua Kinney
فهرست کامل عناوین آموزش (به همراه زمان دقیق آنها) :
1. Introduction and project overview - 00:59
2. Setting up the project - 08:54
3. Building the race track - 08:55
4. Adding track detail - 11:18
5. Creating the player prefab - 04:20
6. Scripting player movement - 10:06
7. Refining the player movement - 08:01
8. Adding velocity functionality - 08:43
9. Finishing the player movement script - 05:31
10. Starting the sprite animation script - 08:36
11. Adding time and animation frames - 12:51
12. Finishing the base sprite animation functionality - 11:20
13. Tying the animations to player input - 15:58
14. Setting up non-looping animations - 15:06
بخش دوم از مجموعه فیلم های آموزشی ساخت بازی مسابقه ای دوبُعدی از کمپانی Digital Tutors با مباحث پارامترها و موارد مهم مربوط به فرایند Sprite Sheet (با استفاده از نرم افزار فتوشاپ) ادامه پیدا می کند. در همین راستا روند ایجاد Sprite و طراحی وسایل نقلیه و رنگ آمیزی آنها آموخته می شود. سپس با بهره گیری از خاصیت لایه های فتوشاپ (layer) وسایل نقلیه بیشتری ایجاد کرده و از آنها برای استفاده به عنوان رقبا، تکثیر نموده و برخی تفاوت های ظاهری را نیز به آنها می افزاییم. آموزش ها با ورود به مبحث ایجاد Track Tiles و طراحی کردن دیگر متعلقات و موجودی های تکمیلی صحنه بازی، شکل هدفمند تری به خود می گیرد.
محتوای آموزش:
1- پارامترها و موارد مهم مربوط به فرایند Sprite Sheet
2- رسم کردن طرح وسیله نقلیه
3- کار با وسیله نقلیه طراحی شده در لایه ها
4- رنگ آمیزی وسیله نقلیه
5- ایجاد وسایل نقلیه متفاوت دیگر به عنوان خودروهای رقیب
6- طراحی متعلقات تکمیلی بازی
تولید کننده: Digital Tutors
موضوع: ساخت بازی دوبُعدی
سطح: مقدماتی، متوسط
مدت زمان آموزش: 1 ساعت و 47 دقیقه – 10 ویدئوی آموزشی
مدرس: Kurt Jones
فهرست کامل عناوین آموزش (به همراه زمان دقیق آنها) :
1. Introduction and project overview - 01:05
2. Sprite sheet parameters - 04:02
3. Sketching the vehicle design - 12:50
4. Applying line work and breaking our vehicle into layers - 12:30
5. Coloring the vehicle - 12:34
6. Creating different iterations of the vehicle - 11:17
7. Creating the track tiles - 17:09
8. Designing additional game assets - 15:49
9. Populating the sprite sheet - 12:32
10. Creating the alpha for the sprite sheet - 07:57
بخش سوم از مجموعه فیلم های آموزشی ساخت بازی مسابقه ای دوبُعدی از کمپانی Digital Tutors با کار بر روی هسته اجرایی گیم پلی و مباحث مهم ایجاد Power ups
ادامه پیدا می کند. ایجاد مرز به منظور نظم بازیکنان و عدم از خروج آنها
از منطقه بازی و قرار دادن دکمه های مورد نیاز و کاربردی، افزودن قابلیت
های تکمیلی ای که سبب غنی شدن بیرونی و درونی بازی می شوند مانند شکل ظاهری
بازیکن و اشیاء و ویژگی های اساسی خودروها و نهادینه کردن برخی خصوصیات
رفتاری از جمله آموزش های والیوم سوم این سری می باشد.
محتوای آموزش:
1- موارد اجرایی مهم مربوط به Level در بازی
2- اسپاوینگ و ریسپاوینگ
3- اضافه کردن خصوصیات بازیکنان و دیگر موارد اجرایی مربوط به آنها
4- عملیات اجرایی بر پایه Powerup
5- غنی سازی بازی با افزودن متعلقات کاربردی خلاقانه و خصوصیات رفتاری آنها
6- اِعمال گزینه های تقویت حرکت خودرو
7- اِعمال صدمات خودرو در خلال رقابت
8- بازگردانی صدمات در رابط کاربری گرافیکی (GUI)
موضوع: ساخت بازی دوبُعدی
سطح: متوسط
مدت زمان آموزش: 2 ساعت و 11 دقیقه – 14 ویدئوی آموزشی
مدرس: Joshua Kinney
فهرست کامل عناوین آموزش (به همراه زمان دقیق آنها) :
1. Introduction and project overview - 00:54
2. Dressing the level - 12:06
3. Creating the level boundaries - 06:46
4. Spawning and respawning - 10:29
5. Building the powerup system - 08:40
6. Creating player properties - 10:54
7. Syncing the powerups with the player properties - 08:55
8. Setting up the projectile prefab - 08:48
9. Instantiating the powerup game objects - 06:34
10. Creating the projectile behavior - 09:04
11. Creating the trap and boost behavior - 12:28
12. Applying boost to the car movement - 15:16
13. Applying damage - 10:38
14. Reflecting damage in the GUI - 09:58
بخش چهارم از مجموعه فیلمهای آموزشی ساخت بازی مسابقهای دوبُعدی از کمپانی Digital Tutors با مباحث Powerups و ایجاد جلوههای اصلی تکمیل کننده مانند هوش مصنوعی (AI) همچنین خصوصیات رفتاری حریفان دنبال میشود. در این بخش ساخت و اِعمال متعادل کنندهها آموزش داده میشود همچنین یاد میگیریم که چگونه تعادل بازیکن را با حداکثر سرعت در مسیر اصلی و سرعت پایینتر در مسیرهای خاص مانند چمن حفظ کنیم. ایجاد برخی از عناصر فیزیکی و بصری مورد نیاز در گیمپلی و ساختن انیمیشنهای دوبُعدی برای وسیلهی نقلیهی حریفان از جمله آموزشهای بخش چهارم است.
محتوای آموزش:
1- مرور و بررسی کلی پروژهی ایجاد شده
2- پالایش فرایندهای شروع شونده (Powerups)
3- اصلاح و غنیسازی قابلیتهای مسیر
4- تنظیمات و راهاندازی رابط گرافیکی کاربران
5- نمایش سرعت
6- ایجاد و تکمیل جلوهها، تحرکات و خصوصیات رفتاری مربوط به حریفان و دشمنان
7- ایجاد عناصر بصری و فیزیکی گیمپلی
8- ایجاد، تکمیل و اِعمال جلوههای صدمه زدن به دشمن
9- تنظیم و راهاندازی وضعیت و حالت بازی
موضوع: ساخت بازی دوبُعدی
سطح: متوسط، پیشرفته
مدت زمان آموزش: 3 ساعت و 10 دقیقه – 16 ویدئوی آموزشی
مدرس: Joshua Kinney
فهرست کامل عناوین آموزش (به همراه زمان دقیق آنها) :
1. Introduction and project overview - 01:13
2. Refining the powerups - 10:14
3. Modifying the track functionality - 07:19
4. Setting up the powerup GUI - 09:34
5. Displaying the speed - 13:31
6. Setting up the checkpoint system - 18:31
7. Displaying the current lap - 09:14
8. Creating the waypoint system - 12:32
9. Creating the enemy movment - 11:40
10. Creating the navigation function - 16:05
11. Refining the enemy movement - 08:38
12. Creating the enemy animation - 15:50
13. Finishing the enemy animation script - 13:58
14. Applying damage to the enemy - 14:52
15. Finishing the enemy damage system - 10:22
16. Setting up the game state - 17:05
بخش پنجم و پایانی از مجموعه فیلمهای آموزشی ساخت بازی مسابقهای دوبُعدی از کمپانی Digital Tutors فرایندهای نهایی ساخت و تکمیل بازی دوبُعدی را متعاقبِ دروس قبلی آموزش میدهد. در بخش آخر ساخت منوی اصلی، نمایش یک تصویر برای پس زمینه و نحوه ایجاد دکمههای مورد نیاز برای بارگذاری مرحله و خروج از بازی را فرا میگیرید. آموزشها با پروسههای پایانبندیِ پیشرفته مانند برنامهنویسیهای تکمیلی، پروفایلر، حافظه، پنجرههای نمایش اطلاعات و دیگر موارد مورد نیاز به انتهای خود میرسند.
در صورتی که این 5 بخش را با دقت و به همراه پرداختن به تمرینات عملی مدرس آن (Joshua Kinney) دنبال کرده و به پایان برسانید، مهمترین گام خود را در زمینه ساخت بازی دوبُعدی بدون نیاز به حضور در کارگاههای آموزشی گرانقیمت برداشتهاید. در این راستا میتوانید یک نسخه مستقل از بازی خود را ساخته و منتشر کنید و به مرور زمان و با آزمون و خطاهای بیشتر یک بازیساز حرفهای شوید.
محتوای آموزش:
1- مرور و بررسی کلی پروژه
2- ساخت منوی اصلی بازی (Main Menu)
3- افزایش و ارتقای عملکردها
4- برنامهنویسیهای تکمیلی
5- پایانبندی و انتشار بازی
موضوع: ساخت بازی دوبُعدی
سطح: پیشرفته
مدت زمان آموزش: 48 دقیقه – 5 ویدئوی آموزشی
مدرس: Joshua Kinney
فهرست کامل عناوین آموزش (به همراه زمان دقیق آنها) :
1. Introduction and project overview - 01:08
2. Creating the main menu - 15:11
3. Boosting performance - 09:17
4. Scripting the material manager - 11:15
5. Publishing the game - 12:05
نکات:
1- این آموزش به زبان انگلیسی است.
2- آموزش به صورت فیلمهای جداگانه برای هر فصل است.
3- فرمت فایلها MP4 است.
4- فایل های دانلودی قابلیت تعمیر با WinRAR در صورت دانلود ناقص را دارا می باشند.