بازی اول شخص تک تیرانداز Call of Duty: Black Ops در نوامبر سال 2010 منتشر شد و به سرعت لقب پرفروش ترین بازی سال آمریکا را به خود اختصاص داد. در عرض 6 هفته فروش این بازی به مرز 1 میلیارد دلار رسیده بود.
به گزارش سافتگذر به نقل از خبرآنلاین؛ اما هرجقدر که آماتور ها عاشق این بازی هستند ، حرفه ای ها از آن دوری می کنند. چرا؟
روزانه میلیون ها کاربر به برای رقابت در مسابقات Call of Duty وارد سایت Activision Blizzard می شوند. اما بازیکنان حرفه ای به دنبال چیزی بیش از این هستند ، آنها در تورنومنت ها پولی بازی می کنند. از طرفی عرضه کنندگان ، ویژگی های جدیدی را به Black Ops دو اضافه کرده اند تا بتواند همچنان مخاطبین خود را نگه دارد. از جمله اینکه ،هم اکنون بازیکنان می توانند بازی شان را از طریق یوتیوب به صورت زنده از کنسول بازی خود برای هوادارانشان پخش کنند.
اما حرفه ای ها یک مشکل اساسی با Call of Duty دارند . درست مثل چرخه ساعت، هر سال ،در دومین سه شنبه ماه نوامبر یک Call of Duty جدید وارد بازار می شود. هر کدام از نسخه های بازی نیز توسط توسعه دهندگان جدیدی طراحی شده اند. بنابراین هر سال ، میلیون ها بازیکن باید نسخه قدیمی خود را کنار گذاشته و پذیرای توده انبوهی از تغییرات شوند که در نسخه جدید وجود دارد.
همیشه هم اسلحه ها متفاوت و فیزیک جهان پیچیده تر شده است، شاید این تغیرات برای یک بازیکن عادی، جالب و سرگرم کننده باشد اما برای یک بازیکن حرفه ای درست مانند یک کابوس و سناریوی وحشتناک است. مهمترین مسئله برای حرفه ای ها این است که بتوانند با یک بازی یکسان، با قوانین یکسان و برای سالها و سالها ، تمرین و بازی کنند تا بدین طریق بتوانند امتیازات خود را بالا ببرند.
تصور کنید قوانین لیگ بیسبال هر سال به طور کلی تغییر کند، هر بار از توپ های متفاوت استفاده شود و مانند اینها! به نظر شما چه پیش خواهد امد؟
حرفه ای ها به بازی های تک تیرانداز اول شخص خیلی علاقه دارند اما انها در تورنومنت های بزرگی ( مثل DreamHack سوئد، World Cyber Games کره و غیره) که پای پول های کلان هم در آنها در میان است، شرکت می کنند و در این تورنومنت ها Counter-Strike بازی می شود. این بازی نیز هر سال به روز می شود اما در همه مسابقات ، بازیکنان با نسخه قدیمی 1.6 که در سال 2003 انتشار یافته است بازی می کنند.
Call of Duty: Black Ops II برای 4 پلت فرم پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، ویندوز و نینتندو Wii U طراحی شده اما نکته منفی اینجاست که بازیکنان این بازی روی هر یک از این پلت فرم ها نمی توانند با بازیکنی از یک پلت فرم دیگر بازی کنند.
مثلا بازی Starcraft II، که توسط همان کمپانی Activision Blizzard تولید شده برای یک بازه زمانی طولانی مدت 11 ساله طراحی شده است. بنابراین حرفه ای ها می توانند از قبل این بازی به مدت یک دهه میلیون ها دلار پول به جیب بزنند.
شاید این قابلیت که بازیکنان بتوانند بازی خود را به صورت زنده از یوتیوب پخش کنند ایده جالبی باشد اما این راهکار همیشه به همین راحتی سبب افزایش مخاطب نمی شود.
این مسائل روی هم رفته سبب شده است تا حرفه ای ها در تورنومنت های جهانی بازی چندان علاقه ای به Call of Duty نداشته باشند. و حتی با وجود تغییرات مثبتی فراوانی که Black Ops II داشته باز هم پولهای خود خرج این بازی نکنند.