به گزارش
سافتگذر ؛ برنامهنویسان موتور بازیسازی «یونیتی» با استفاده از آمار بازیهایشان روی سیستمعاملها و دستگاههای مختلف، دو سیستمعامل iOS اپل و اندروید گوگل را با هم مقایسه کرده و به نتایجی رسیدهاند که شاید برای برخی کاربران غیر منتظره باشد.
برنامهنویسان موتور بازیسازی «یونیتی» که پایه بسیاری از بازیهای همراه است، گزارشی را منتشر و در آن سیستمعاملها و سختافزارهایی را مقایسه کردهاند که بازیهایشان روی آنها اجرا شدهاند. موتور «یونیتی» پایه طیف گستردهای از بازیهای تحت اندروید و iOS نظیر «خوکهای بد» شرکت «روویو»، «مینی موتور ریسینگ» و غیره است. در مقایسه انجامشده آمار حدود 200 میلیون بازیخور توسط «یونیتی» جمعآوری شده که نتایج منتشر شده را به واقعیت نزدیکتر میکند.
بنا به نتایج منتشر شده توسط کمپانی «یونیتی»:
• سرعت رویآوردن کاربران به نسخههای جدید iOS بسیار زیاد است. 86 درصد از دستگاههای تحت این سیستمعامل که بازیهای «یونیتی» را دارند، از iOS 6 یا 6.1 استفاده میکنند که آخرین نسخه از این سیستمعامل است و تاریخ انتشار آن به سال گذشته باز میگردد. iOS 5 هم که کمی بیش از یک سال پیش منتشر شد، هنوز سیستمعامل 10 درصد از دستگاههای iOS است. این یعنی اپل میتواند به برنامهنویسانش اطمینان دهد که 96 درصد از مشتریانش از سیستمعامل جدیدی استفاده میکنند که تنها حدود یک سال از تولدش گذشته است.
• با این حال، وضعیت اندروید کاملاً متفاوت است. تنها 68 درصد از کاربران این سیستمعامل از آخرین نسخه آن یعنی 4 (و یا 4/1 و 4/2) استفاده میکنند. اندروید 2/3 که بیش از دو سال عمر دارد هنوز هم سیستمعامل 27 درصد از دستگاههای اندرویدی است. نسخه 2/3 اندروید از آخرین نرمافزارهای تولید شده برای این سیستمعامل پشتیبانی نمیکند؛ بنابراین سیستمعامل گوگل از دیدگاه برنامهنویسان، سیستمعاملی ایدهآل به حساب نمیآید. 5 درصد باقیمانده از کاربران اندرویدی هم شامل 2 درصد نسخه 2/2 و 3 درصد نسخه 3 است.
اگرچه iOS در برخی از بخشها عقبتر است؛ اما انتشار آپدیت برای سیستمعامل جزء این بخشها نیس. iOS 6 در کمتر از یک سال آن چنان آماری در زمینه تعداد کاربران به دست آورد که اندروید گوگل حتی در خواب هم نمیبیند.
به گزارش
سافتگذر ؛ در دنیای سختافزار نیز، همانطور که کاملاً قابل پیشبینی است، اپل و سامسونگ بر بازار موبایل چیره هستند.
برنامهنویسان «یونیتی» درباره سختافزارهایی نیز تحقیق کردند که بازیهایشان روی آنها اجرا میشد. بنابر نتایج این تحقیقات:
• اکثر بازیهای «یونیتی» تحت سیستمعامل iOS روی آیفون 4S بازی میشوند که 17/8 درصد از آمار را شامل میشود؛ آیفون 5 نیز با آماری بسیار نزدیک یعنی 16/4 در جایگاه دوم است. آیفون اپل در کل 50/6 درصد از بازیهای iOS بر اساس «یونیتی» را اجرا میکند. رقیب این محصول، آیپد است که با 34 درصد از کل بازیهای iOS آماری نزدیک به آیفون دارد. آیپد مینی که اواخر 2012 روانه بازار شد، توانسته 5/6 درصد از بازیهای سیستمعامل را به خود اختصاص دهد؛ آماری که از آمار آیپاد 5 بهتر است. نسلهای مختلف آیپاد نیز در کل 16 درصد از بازیهای iOS را اجرا میکنند.
• اندروید در اینجا نیز با iOS متفاوت است. سامسونگ به تنهایی 54/7 درصد از بازیهای اندرویدی را شامل میشود. سونی که در جای دوم قرار دارد، تنها 8/6 درصد از آمار بازیهای اندرویدی را دارد. نتایج به دست آمده توسط «یونیتی» کاملاً منطبق بر آمار دیگری است که نشان میدهد سامسونگ و اپل تمام بازار موبایل را در اختیار گرفته و 99 درصد از سود این بازار را به جیب میزنند. پشت سر سونی، الجی با 6/6 درصد، اچتیسی با 6/4 درصد، آمازون با 4/5 درصد و سپس سایر کمپانیهای تولید کننده گوشیهای همراه هستند. آمار «یونیتی» به خوبی نشان میدهد کدام کمپانی برنده تاج «خلاقیت در تولید تجهیزات» اندروید شده است.
نتایج به دست آمده، به هیچ وجه شوکهکننده نیستند. واضح است که آیفون محبوبترین محصول اپل و سامسونگ هم پادشاه سیستمعامل اندروید است. با این حال، این نتایج نشان میدهد که سامسونگ چه اندازه از رقبای دیگرش جلوتر است؛ سونی که جایگاه دوم را دارد، 47 درصد از سامسونگ عقبتر است.