شرکت PrimeSense در کنفرانس E3 (بازیهای ویدیویی) هفته گذشته شرکت کرد و فناوری خام بکار گرفته شده در محصول Kinect را به نمایش گذاشت. این فناوری ابتدا توسط PrimeSense توسعه داده شد و سپس امتیاز آن توسط شرکت مایکروسافت خریداری گردید.
این شرکت سازنده، «توسعه روش سختافزاری» و« نرمافزار اصلی دوربین/کنترلگر» مایکروسافت را بر عهده داشته است. نمونه اصلی این فناوری که حرکات بدن انسان را میخواند در غرفهی شرکت PrimeSense مشاهده شد. اما متاسفانه کارشناسان این شرکت از اظهار نظر در مورد جزئیات فروش امتیاز این محصول به مایکروسافت خودداری کردند.
PrimeSense در این کنفرانس اعلام کرد که فناوری نرمافزاری Kinect بطور کامل از سوی مایکروسافت است و تنها فناوری خام پشتیبان این محصول توسط PrimeSense تولید شده است. بنابراین هنگامیکه از PrimeSense در توسعه این فناوری نام برده میشود نباید اعتبار ساخت منوها، رابط کاربری، گرافیکها و حتی بازیها به اشتباه به PrimeSense داده شود.
پیش از فناوری «پرایم سنس»، بیشتر کنترلگرها/حرکت خوانها مبتنی بر روش «زمان-پرواز» بودند. این فناوری اشعه مادون قرمز را در محیط سه بعدی ارسال میکرد و سپس از این طریق طول موج و زمان بازگشت اشعه را توسط دوربینهای مخصوص بازیابی میکرد. به این ترتیب اندام اشکال، حرکت و اندازه واقعی آنها را تحلیل میکرد.
اما فناوری PrimeSense اطلاعات را در الگوهای تابشی ارسال میکند و بازیابی این اطلاعات وظیفه آن دوربین اختصاصی مایکروسافت است.
هنگامیکه دوربین، نور «مادون قرمز» را در بازگشت دریافت میکند، رایانه شیء سادهای راشبیه سازی مینماید. برای مثال در عکس زیر، دوربین تعدادی انسان و یک لپ تاپ را تشخیص داده است.
PrimeSense تراشه هوشمندی را طراحی کرده است که واقعاً در خود دوربین قرار میگیرد و در حین دریافت اطلاعات مادون قرمز نسبت به پردازش تصویری آن اقدام میکند. در تصویر بدست آمده پردازشگر مذکور بدنبال هر سر نخی که شبیه انسان باشد میگردد و پس از یافتن دست، پا و … مسیر حرکت انان را تحت نظر قرار می دهد. برای مثال این دوربین قادر خواهد بود که مسیر درست حرکت آرنج را پیش بینی نماید تا بازتابهای اشتباه را انکار کند.
PrimeSense همچنین اظهار کرده است که این دوربین قادر است بطور کاربردی هر تعداد انسان قرار گرفته شده در اتاق را شناسایی کند و بطور شگفتی همهگی آنها را تحت نظر قرار دهد. اما این پردازشگر تنها قادر است تا در آن واحد حرکتهای فقط ۲ بازیکن را پردازش کند زیرا برای پردازش دیگر آدمهای حاضر در اتاق نیاز به قدرت بیشتری است.
حرکت شخص ثالث در مقابل دید دوربین و بازیکنان اصلی باعث «سرقت تمرکز» دوربین میشود و شاید تجربه خوبی را به جای نگذارد. اما خوشبختانه فناوری PrimeSense قادر است که بطور دستی تنظیم شود تا تنها حرکات افراد مورد انتخاب را دنبال کند.
پرایم سنس گفته است که این فناوری تنها مختص کنسولهای بازی نیست و دستگاههای دیگری مانند «مراکز رسانهای» یا media centerها نیز میتوانند از این فناوری استفاده کنند.
تا کنون مایکروسافت بوده است که از پتانسیل این فناوری حداکثر استفاده را کرده است و با ارائه سخت افزار منحصر به فردش و رابط نرمافزاریاش، کاربرد این فناوری را چند برابر کرده است.