آلفاگو، سیستم هوش مصنوعی گوگل
موفق شد تا مرحلهی دیگری از فرآیند پیشرفت خود را با موفقیت پشت سربگذارد.
آلفاگو که توسط تیم DeepMind در گوگل طراحی شده، یک سیستم هوش مصنوعی برای
انجام بازی Go است.
به گزارش سافت گذر به نقل اززومیت؛ گوگل در زمستان سال ۲۰۱۴ اقدام تصاحب به استارت آپ بریتانیایی DeepMind
کرد که در زمینهی هوش مصنوعی به فعالیت میپرداخت. حال پس از گذشت دو سال
از مال خود کردن این کمپانی، غول جستجو در حال رسیدن به دستاوردهای بزرگی
است که از طریق سیستم هوش مصنوعی DeepMind ممکن شده است. همانطور که پیش از
این نیز در زومیت خواندید، آلفاگو سیستمی هوش مصنوعی است که اختصاصا برای بازی Go
طراحی شده است. این سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر شبکههای عصبی چندی پیش
موفق شده بود تا شماری از بازیکنان سطح اول جهان را موفقیت پشت سر بگذارد.
آخرین بازی انجام شده بین آلفاگو و یک عامل انسانی از این رو حائز اهمیت
است که بهترین بازیکن جهان در Go برابر آلفاگو قرار گرفته است. این سیستم
هوش مصنوعی موفق شده تا در اولین بازی از مجموع ۵ دیداری که انجام خواهد
شد، لی سدول کرهای را شکست دهد. لی سدول در صورت برد آلفاگو، جایزهی یک
میلیون دلاری را مال خود خواهد کرد. سدول در اولین بازی پس از سه نیم ساعت،
در حالی که ۲۸ دقیقه و ۲۸ ثانیه به زمان پایان بازی مانده بود، از انجام
بازی انصراف داده و شکست خود را پذیرفت.
سدول پس از بازی در مورد آلفاگو، رقیب سایبری خود چنین اظهار نظر کرد:
من بسیار شگفت زده شدم. من انتظار نداشتم که بازندهی این بازی باشم.
اصلا تصور نمیکردم که الفاگو بتواند بازی Go را با این سطح از مهارت انجام
دهد.
دمیس هاسابیس، موسس کمپانی دیپ مایند با اشاره به مهارت بالای سدول در
بازی Go، بازی انجام شده را بسیار جالب توجه و هیجان انگیز خواند. دیویو
سیلور، مدیر ارشد تیم آلفاگو نیز این بازی را دلیلی برای استفاده از حداکثر
پتانسیل الفاگو برای پیروزی خواند.
Go یک بازی باستانی چینی بوده و به یکی از چالشهای اصلی هوش مصنوعی
تبدیل شده است. این روزها میتوان به راحتی برنامههای هوش مصنوعی را نام
برد که قادرند در بازیهایی نظیر شطرنج، بهترین بازیکنان در این رشته را
شکست داده و قدرت خود را اثبات کنند. اما نیاز به محاسبات و ارزیابیهای
مختلف در بازی Go، مستلزم بهرهگیری از یک سیستم هوش مصنوعی بهینه و کارآمد
است، چراکه سیستمهای هوش مصنوعی پیشین تاب و توان فشار وارد شده در بازی
Go را نداشته و عملا کاری از پیش نمیبردند. DeepMind در آلفاگو از سیستم
هوش مصنوعی متشکل از یادگیری ماشین و شبکههای عصبی بهره گرفته تا بتواند
بر چالشهای موجود فائق آید. آلفاگو پیشتر موفق شده بود فان هوی، قهرمان
اروپا در رشتهی Go را پشت سر بگذارد، اما شکست سدول، قدم دیگری برای اثبات
تواناییهای این سیستم است.
لی سدول در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
من از قبول این مسابقه پشیمان نیستم. من هنوز در شوک به سر میبرم.
اعتراف میکنم که بسیار متعجب شدهام. من از این بازی لذت بردم، ولی نگاهم
به بازی آینده است. من تصور میکنم که در ابتدای بازی و باز کردن بازی
اشتباه کردم، در صورتی که بتوانم ابتدای بازی را خوب آغاز کنم، شانس بیشتری
برای برد خواهم داشت.
سدول از حرکتهای انجام شده توسط آلفاگو و مهارت این سیستم در بازکردن بازی با حرکتهای بسیار زیرکانه متعجب شده است.
هنوز چهاربازی باقی مانده و باید دید که آیا آلفاگو قادر است دوباره طعم
شکست را به قهرمان جهان بچشاند یا خیر؟ نکتهای که در مورد آلفاگو باید به
آن اشاره کرد، قابلیت یادگیری این سیستم هوش مصنوعی از تمام بازیها و
حرکاتی است که طی بازی توسط خود سیستم و رقیب انجام میشود، از اینرو
انجام بازی بیشتر به معنای بهبود سیستم و قدرتمند شدن هر چه بیشتر آلفاگو
است.