جایگاه والای حضرت معصومه از میان روایت هایی که از ائمه طاهرین در مورد ایشان صادر شده و همچنین نقل هایی که بزرگان در مورد ایشان دارند، مشخص می شود.
به عنوان مثال روزی گروهی از مردم «ری» به دیدار حضرت صادق (ع) در مدینه رفته بودند. هنگام ملاقات، خود را گروهی از اهالی ری معرفی کردند. حضرت فرمود: مرحبا به برادرانِ قمی ما. گفتند: ما از ری آمده ایم! حضرت باز همان سخن را تکرار فرمود. چند بار دیگر آنان تأکید کردند که اهل ری هستند، اما پاسخ حضرت صادق (ع) همان جمله بود. سپس امام افزود: خداوند حرمی دارد که آن «مکه» است. پیامبر (ص) نیز حرمی دارد که «مدینه» است. امیرمؤمنان (ع) هم حرمی دارد که «کوفه» است. ما امامان هم حرمی داریم که «شهر قم» است. به زودی دختری از فرزندانم به نام «فاطمه» در آن جا به خاک سپرده خواهد شد. هر کس قبر او را زیارت کند، بهشت او واجب می شود. به گفته راوی حدیث، این سخن امام صادق (ع) وقتی بود که هنوز حضرت موسی بن جعفر (پدر حضرت معصومه) به دنیا نیامده بود.
در روایات متعددی، پاداش زیارت عارفانه او «بهشت» بیان شده است. در روایت دیگری است که حضرت رضا (ع) از سعد بن سعد پرسید: ای سعد! قبری مربوط به ما اهل بیت نزد شماست؟ گفت: آری، فدایت شوم، قبر فاطمه دختر موسی بن جعفر (ع) است. امام رضا (ع) فرمود: آری، هر کس با معرفت زیارتش کند، بهشت برای اوست: «نعم، من زارها عارفاً بحقّها فله الجنّة.»
همچنین علمای بزرگی در مورد حضرت معصومه و مقام والای ایشان سخن گفته اند. مرحوم صدر المتالهین از فیلسوفان بلندآوازه و صاحبِ کتاب اسفار پس از هجرت از شیراز، ساکن روستای کهک از توابع شهر قم شد. او کتاب بزرگ خود را که یک شاهکار فلسفی است در همین روستا نوشت. ملاصدرا می گوید: وقتی شبهه ای برایم پیش می آمد که از حل آن عاجز می ماندم، به کنار مزار حضرت معصومه(س) در قم می آمدم و از آن حضرت استمداد می کردم شبهه فلسفی من حل می شد.
محقق نامدار شیخ عباس قمی درباره شخصیت نمونه دختر موسی بن جعفر فاطمه معصومه - سلام الله علیها - چنین می نویسد: افضل دختران حضرت موسی بن جعفر(ع) سیده جلیله معظمه فاطمه بنت امام موسی(ع) معروف به حضرت معصومه(س) است که مزار شریفش دربلده طیبه قم، و دارای قبه و ضریح و صحن های متعدد و خدمه بسیار و موقوفات است.
شیخ عباس قمی در مورد حضرت معصومه ادامه می دهد: او روشنی چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامّه خلق است و در هر سال جماعات بسیار از بلاد بعیده شدّ رحال کنند و تعب سفر کشند به جهت درک فیوضات از زیارات آن معظمه(س).
در مورد آیت الله بروجردی نیز این نقل وجود دارد که در زمان طاغوت شاهِ وقت عربستان سعودی به ایران آمد و برای حضرت آیت الله بروجردی هدایایی فرستاد. ایشان جز قرآنها و مقداری از پرده کعبه مابقی را پس فرستاد و در ضمن، تقاضای ملاقات شاه سعودی را رد کرد.
وقتی از ایشان دلیل نپذیرفتن شاه سعودی را پرسیدند، فرمود: این شخص اگر به قم بیاید و به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) نرود، توهین به آن حضرت است و من تحمل آن را به هیچ وجه ندارم.
در مورد حضرت امام خمینی(ره) این نقل آمده که ایشان در سالهای پیش از تبعید که در قم زندگی می کردند هر روز بعد از درس تا هنگام نماز مغرب و عشاء به حرم حضرت معصومه(س) شرفیاب می شدند و این سیره مستمر ایشان در قم بود.
آیت الله علامه سید محمدحسین طباطبائی حکیم و عارف وارسته نیز در ماه مبارک رمضان هر روز به هنگام افطار به حرم نورانی کریمه اهل بیت مشرّف می شد و با بوسه بر ضریح مقدس آن بانوی بزرگ روزه اش را می گشود.
در کتاب بر ستیغ نور، (شرح حال آیت الله مرعشی نجفی) از قول وی آمده است: «علت آمدن من به قم این بود که پدرم سید محمود مرعشی نجفی (که از زهاد و عباد معروف بود) چهل شب در حرم حضرت امیرالمومنین بیتوته نمود که آن حضرت را ببینید، شبی در حال مکاشفه حضرت را دیده بود که به ایشان می فرماید: سید محمود چه می خواهی؟ عرض می کند: می خواهم بدانم قبر فاطمه زهرا(س) کجاست؟ تا آن را زیارت کنم. حضرت فرموده بود: من که نمی توانم «برخلاف وصیت آن حضرت» قبر او را آشکار کنم. عرض کرد: پس من هنگام زیارت چه کنم؟ حضرت فرمود: خدا جلال و جبروت حضرت فاطمه(س) را به فاطمه معصومه(س) عنایت فرموده است، هر کس بخواهد ثواب زیارت حضرت زهرا(س) را درک کند به زیارت فاطمه معصومه(س) برود.
هر کدام از القاب حضرت فاطمه معصومه(س) بنا به دلیلی صادر شده است از جمله اینکه مثلا به آن حضرت معصومه می گویند چراکه بر اساس روایت کتاب ناسخ التواریخ لقب معصومه را امام هشتم به خواهر گرامی اش اعطاء فرموده اند: «مَنْ زار المعصومه بِقُمِ کَمَن زارَنی»؛ هر کس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرازیارت کرده است.