بیش از ۱۰ سال پس از فروش ماینکرفت به مایکروسافت به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار، خالق این بازی، مارکوس "ناچ" پرسون، به نظر میرسد قصد دارد جانشینی برای این بازی محبوب بسازد. او حتی آماده است که در ساخت این دنباله مرموز با مایکروسافت همکاری کند، هرچند که به نظر میرسد هنوز توسعه این پروژه آغاز نشده است.
همه اینها با یک نظرسنجی در شبکههای اجتماعی آغاز شد که پرسون در تاریخ ۱ ژانویه منتشر کرد تا میزان علاقه مخاطبان به دو پروژه گیمی که او به آنها علاقه داشت، بسنجد. یکی از این پروژهها ترکیبی از یک بازی "روگلایک سنتی (مانند ADOM و Nethack) با یک بازی کاوش در سیاه چاله از دید اول شخص مبتنی بر کاشی" بود. دیگری تنها به عنوان "یک جانشین معنوی برای ماینکرفت" معرفی شد.
این پست، که در حال حاضر بیش از ۱.۲ میلیون بازدید در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) داشته است، تاکنون بیش از ۲۶۰,۰۰۰ رأی دریافت کرده و سه روز دیگر از این نظرسنجی باقی مانده است. تاکنون تقریباً ۸۰ درصد از آرا به پروژه ماینکرفت اختصاص یافته است.
پس از اعلام نتایج اولیه، پرسون درباره مسیر ساخت این جانشین ماینکرفت صحبت کرد. او ساخت یک دنباله رسمی را "بسیار غیرقانونی" توصیف کرد، چراکه مالکیت معنوی این بازی متعلق به مایکروسافت است. اما درباره همکاری رسمی احتمالی گفت:
"اگر مایکروسافت به هر دلیلی بخواهد من این کار را انجام دهم و ما به نوعی بر سر شرایط به توافق برسیم، من کاملاً مایل هستم که این کار را انجام دهم. حتی سهم بسیار بیشتری از درآمد را نسبت به چیزی که لازم میدانم به آنها خواهم داد تا مشخص شود من با قصد بد این کار را انجام نمیدهم. اما همکاری با من سخت خواهد بود."
یک روز بعد، پرسون برنامههای خود را برای ادامه نتیجه نظرسنجی تأیید کرد و گفت که او "عملاً ماینکرفت ۲ را اعلام کرده است."
او در جدیدترین پست خود درباره این پروژه نوشت: "هدف من این است که شفاف و صادق باشم و بگویم که جانشینان معنوی معمولاً... میدانید... شکست خورده و تراژیک هستند. این همان چیزی است که از آن میترسم بازی بعدیام باشد، و سعی میکنم خودم را به چالش بکشم تا از این سرنوشت دوری کنم. پس چرا کاری را که مردم واقعاً میخواهند انجام ندهم؟ کاری که آنها حتی حاضرند پول بیشتری برای آن بدهند."
او بار دیگر تأکید کرد که این پروژه به هیچ وجه "بطور مخفیانه" به کارهای تیم موجانگ و مایکروسافت در ماینکرفت آسیب نمیرساند.
پرسون افزود: "من همچنین قصد دارم این کار را به گونهای انجام دهم که به هیچ وجه تلاش نکند به کار فوقالعاده تیم موجانگ و آنچه مایکروسافت با موفقیت انجام میدهد، صدمه بزند. من برای آنها احترام قائلم که این کار را انجام میدهند. این شغل آنهاست. و تا جایی که میدانم، آنها به استودیو اجازه میدهند کارها را به روش خودشان انجام دهند، که به نظر من بسیار منصفانه است."