Dragonframe یک نرمافزار حرفهای و محبوب برای ساخت استاپموشن است که توسط استودیوهای بزرگ سینمایی و فیلمسازان مستقل در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرد. این نرمافزار با ارائه مجموعهای از ابزارهای پیشرفته، امکان ایجاد انیمیشنهای دقیق و حرفهای را برای کاربران فراهم میآورد.
نرمافزار Dragonframe بهطور خاص برای فیلمسازی استاپموشن طراحی شده است و امکانات بسیاری برای خلق انیمیشنهای دقیق و حرفهای فراهم میآورد. از ابزارهای پیشرفته انیمیشن، مدیریت صدا و نور تا کنترلهای پیشرفته دوربین و ویژگیهای ویژه برای انیماتورها، این نرمافزار یک انتخاب ایدهآل برای سازندگان استاپموشن و فیلمسازان حرفهای و مبتدی است.
ویژگیهای کلیدی نرمافزار Dragonframe
۱. انیمیشن
این نرمافزار به کاربران این امکان را میدهد که انیمیشنهای خود را با دقت بسیار بالا ایجاد کنند. ابزارهای حرفهای روی صفحه برای انجام حرکات دقیق انیمیشن در دسترس هستند. با قابلیتهای گامبهگام، پخش، ثبت و تکرار، فرآیند ساخت انیمیشن بهراحتی انجام میشود.
۲. فیلمبرداری
این نرمافزار امکانات ویژهای برای ترکیببندی و نورپردازی مناسب در اختیار کاربران قرار میدهد. کنترلهای دوربین پیشرفته، آزمایشهای تصویری و ابزارهای بازبینی تصویر، به فیلمسازان کمک میکنند که بهترین برداشتها را خلق کنند.
۳. صدا
این نرمافزار امکان وارد کردن و ویرایش چندین ترک صوتی را فراهم میکند؛ این ویژگی به کاربران این امکان را میدهد که خوانش دیالوگ برای شخصیتهای مختلف را انجام دهند و همزمان با انیمیشن، صداها را هماهنگ کنند.
۴. نورپردازی DMX
با استفاده از کلیدهای ساده، کاربران میتوانند نورپردازی انیمیشن خود را برنامهریزی کنند؛ این ویژگی بهخصوص برای کار با نورهای کاری و جلوههای ویژه انیمیشنهای استاپموشن بسیار مفید است.
۵. کنترل حرکت
این نرمافزار از رابط گرافیکی خوشساخت و خوشنمایی برای برنامهریزی حرکات پیشرفته دوربین برخوردار است؛ این ویژگی به کاربران کمک میکند تا حرکات پیچیده دوربین را در پروژههای خود پیادهسازی کنند.
۶. تایملاین
در این نرمافزار، ویرایش فریمبهفریم بسیار ساده است و کاربر میتواند با کشیدن و رها کردن فریمها، زمانبندی انیمیشن را تنظیم کند؛ همچنین قابلیت بازیابی فریمهای حذفشده نیز وجود دارد.
۷. ابزارهای طراحی
با استفاده از ابزارهای طراحی مبتنی بر وکتور، کاربران میتوانند نمایشهای گرافیکی برای راهنمایی در انیمیشن خود ایجاد کنند؛ مسیرهای حرکت نیز با استفاده از ویرایشگر افزایشی قابل پیشنمایش هستند.
۸. X-Sheet
این پنل به کاربر این امکان را میدهد که برنامهریزی دقیق برای صحنهها انجام دهد، پیشرفت خود را پیگیری کند و یادآوریهایی برای تنظیمات دقیق اضافه کند.
۹. لایههای راهنما
تمامی راهنماهای ترکیببندی، لایههای طراحی و مواد مرجع از پنل لایههای راهنما قابل تنظیم هستند تا انیماتورها بتوانند بهطور موثر و با دقت بیشتری پروژههای خود را پیش ببرند.
۱۰. قابلیت مشاهده زنده
این ویژگی به کاربران این امکان را میدهد که بخشی از تصویر ویدئویی خود را با بزرگنمایی مشاهده کنند؛ این ویژگی با دوربینهای Canon، Nikon، Olympus و Fujifilm قابل استفاده است.
۱۱. نمای موج
با استفاده از نمای موج، کاربران میتوانند نمای صوتی ترکیبشده را در تایملاین یا X-Sheet مشاهده کنند؛ این ویژگی به انیماتورها کمک میکند که همزمان با انیمیشن، از وضعیت صوتی مطلع شوند.
۱۲. همگامسازی صدا
در این نرمافزار، صدا همیشه با نرخ فریم پروژه همگامسازی میشود؛ بنابراین حتی اگر انیماتور سرعت انیمیشن را تغییر دهد، صدا بهطور خودکار به همان سرعت تنظیم میشود تا همزمانی حفظ شود.
۱۳. مجموعههای صورت سفارشی
این ویژگی به کاربران این امکان را میدهد که مجموعههای صورت دلخواه خود را بهعنوان یک فایل چند لایهٔ فتوشاپ بسازند و گروههایی برای اجزای مختلف صورت (مانند دهان، چشمها، گوشها و ...) اضافه کنند.
۱۴. نمایش HUD صوتی
این پنل بهطور ویژه برای مشاهده دیالوگهای شخصیتها یا مجموعههای صورت طراحیشده است و انیماتورها میتوانند در حین ساخت انیمیشن از آن استفاده کنند.
۱۵. مدیریت نور ۵۱۲
با استفاده از DDMX-512، کاربران میتوانند تا ۵۱۲ منبع نوری را برنامهریزی کنند؛ این قابلیت بهویژه برای مدیریت و برنامهریزی نور در صحنههای پیچیده مفید است.
۱۶. واردات و صادرات 3D
با استفاده از این نرمافزار، امکان انتقال حرکات دوربین بین این نرمافزار و سایر نرمافزارهای سهبعدی مانند Maya یا Kuper وجود دارد.
۱۷. ویژگی Feathering
این ویژگی برای ایجاد نرمی اضافی در شتاب یا کاهش شتاب حرکات استفاده میشود و به کاربران این امکان را میدهد که حرکات انیمیشن خود را طبیعیتر کنند.
۱۸. ابزارهای علامتگذاری
با استفاده از ابزار علامتگذاری، کاربران میتوانند مسیرهای حرکت را تعیین کنند و سپس با تنظیم فریمهای کلیدی، انیمیشن را از آن مسیرها عبور دهند.