زيارت عاشورا گرچه به حسب ظاهر از امام باقر و امام صادق (عليه السلام)
نقل شده؛ زيرا صفوان كه از ياران امام باقر و امام صادق(ع) است مي گويد:
«من در روز عاشورا در خدمت امام باقر (عليه السلام) بودم كه اين زيارت را
قرائت فرمودند.»
همچنين مي گويد: «امام صادق (عليه السلام) پس از زيارت
اميرالمومنين عليه السلام به طرف كربلا اشاره كردند و اين زيارت را قرائت
كردند، اما در واقع اين زيارت از ناحيه خود خداوند متعال نازل شده و از
احاديث قدسي است، چون شيخ عباس قمي، در مفاتيح الجنان از امام صادق عليه
السلام نقل مي كند كه: آن حضرت از پدر بزرگوارش و ايشان از اجداد طاهرينش و
آنان از پيامبر اكرم(ص) و آن حضرت از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال نقل
مي كنند كه حضرت احديت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس امام حسين(ع)
را با اين زيارت، از دور يا نزديك زيارت كند، زيارت او را مي پذيرم و خواهش
و حاجت او را برآورده مي كنم و فوز به بهشت و آزادي از جهنم را به او عطا
مي كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مي نمايم»
سپس امام صادق (ع) به صفوان مي گويد: «هرگاه حاجتي پيدا كردي اين زيارت را بخوان كه برآورده خواهد شد»
همچنين
در بحارالانوار از علقمه بن محمد حضرمي از امام باقر( عليه السلام) حديثي
را نقل كرده كه مضمونش چنين است كه حضرت فرمود: «هر كس امام حسين(ع) را با
اين زيارت (زيارت عاشورا) زيارت كند خداوند متعال صدهزار هزار درجه به او
بدهد و مثل كسي باشد كه با امام حسين(ع) شهيد شده باشد و از آن روزي كه
امام حسين(ع) شهيد شده و هر پيغمبر و رسولي و هر كس كه آن حضرت را زيارت
كرده، خداوند ثواب همه آنها را در نامه اعمال او بنويسد.»
همانگونه كه
در بحث خداشناسي، اول بايد انسان ظرف وجودي اش را از همه آلودگي ها پاك كند
و با گفتن «لااله» نفي الوهيت از همه خدايان دروغين و طاغوت ها بنمايد
آنگاه با گفتن «الا الله» تسليم در مقابل حضرت احديت شود، در زيارت عاشورا
نيز همين مساله حاكم است و به قول عرفا و حكما، اول بايد تخليه صورت گيرد،
سپس تحليه انجام شود، يعني براي اين كه انسان ملبس به لباس مقدس تولي و
تبري شود و شيعه و پيرو بودن خود را به اثبات برساند، اول بايد از دشمنان
حضرات معصومين تبري بجويد و ظرف وجودي اش را پاك سازد تا خودش را آماده كند
براي تقديم سلام به حضور مقدس امام حسين و اولاد و اصحاب آن حضرت.
روي
اين حساب است كه در زيارت عاشورا دستور داده شده كه اول بايد دشمنان و
ظالمان و ستمگران به خاندان عصمت و طهارت را لعن و نفرين كرد بعد به امام
حسين عليه السلام سلام داد. اما براي اينكه انسان كاملا دشمني خود را نسبت
به دشمنان اهل بيت و امام حسين(ع) و دوستي خود را نسبت به خاندان پيامبر
اكرم مخصوصا حضرت اباعبدالله الحسين برساند، بايد اول صد مرتبه لعن و نفرين
كند، بعد صد مرتبه سلام و درود و تحيت. كه منقول است خيلي از بزرگان و
مراجع و عرفا، زيارت عاشورا را با صد بار لعن و سلام مي خواندند از جمله
نقل شده كه امام خميني(ره) چنين زيارت مي كردند.
همچنين حضرت آيت الله العظمي بهجت مي گويد: «شيخ انصاري زيارت عاشورا را با صد لعن و سلام مي خواندند.»
بنابر
اين زيارت عاشورا محكي براي شيعيان خاندان نبوت و رسالت است. وهابي ها،
در كربلا، نجف، عتبات عاليات، مكه و مدينه از همراه داشتن مفاتيح توسط
شيعيان و خواندن آن جلوگيري مي كردند كه عمده مخالفتشان به خاطر زيارت
عاشورا است.
¤ چند تذكر در مورد زيارت عاشورا:
1- اگر قرائت صدبار لعن و
سلام در هنگام زيارت عاشورا باعث عسر و حرج و يا سبب نخواندن زيارت عاشورا
شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگويد: «تسعا و تسعين
مره» ان شاءالله ثواب زيارت كامل را خواهد داشت.
2- در مفاتيح الجنان
چند جمله در حاشيه زيارت عاشورا آمده يعني «و بالبرائه ممن قاتلك و نصب لك
الحرب و بالبرائه ممن اسس اساس الظلم و الجور عليكم و ابرء الي الله و الي
رسوله»
چون در خيلي از كتب ادعيه معتبره اين جملات جزء زيارت عاشورا آمده لذا خواندن اين جملات الزامي است.
3- يكي از ويژگي هاي زيارت عاشورا : علاوه بر ثواب عظيم اخروي كه ذكر شد-
باعث برآورده شدن حاجت هاي لاعلاج است، شاهدش هم داستان هايي است كه در
كتاب ها آمده است. بدين سبب سفارش مي شود هركس براي هر حاجتي كه متوسل به
اين زيارت شريف مي شود،
40 روز مرتب آن را قرائت نمايد و افضل اوقات آن نيز بعد از نماز صبح و
قبل از طلوع آفتاب است.
4- بعد از خواندن زيارت عاشورا حتما دو ركعت نماز زيارت امام حسين(ع) را بخواند كه همانند نماز صبح مي باشد.
5- بعد از زيارت عاشورا و دو ركعت نماز، دعاي علقمه حضرمي را نيز بخواند
كه در مفاتيح الجنان با نام «دعاي بعد از زيارت عاشورا» آمده است.
6-
اگر كسي بتواند زيارت عاشورا را روزي دو بار بخواند خيلي خوب است، يعني
يكبار اول شب و يا آخر روز و يك بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب، زيرا
از عارف بزرگ و جمال العارفين حضرت آيت الله سيد علي قاضي تبريزي منقول است
كه بعد از ارتحالشان كسي ايشان را در عالم رويا ديد و سوال كرد: چه عملي
در آنجا از همه مهمتر است؟ مي فرمايد: زيارت عاشورا، بعد مي گويد: من
پشيمانم كه چرا روزي يك بار زيارت عاشورا را قرائت كردم و دوبار نخواندم.»